Do jógových lekcí omamné látky nepatří aneb rychle z takové lekce pryč

21.06.2023

Varování: kritika užívání omamných látek na lekcích jógy

Představte si, že se vydáte se na lekci Hatha jógy. Sedíte po lekci příjemně uvolnění a zklidnění. Najednou přijde lektor a dá vám vybrat ze tří mističek, ať si zvolíte podle vůně. Nevíte co to je, ukážete na jednu misku a najednou vám něco foukne do nosu. Uf. To jste teda nečekali, v nose to pálí, máte obrovský tlak v hlavě, a klid po józe je pryč. Říkáte si, že o tomhle teda dopředu nikdo neříkal, že se bude na hodině jógy něco šňupat, říkáte si, snad se nic hroznýho nestane. Jenomže jak vstanete, že už půjdete domů, zamotá se vám hlava a točí se s váma celý svět. Udělá se vám špatně. Nějak to neodchází. Rozhodně řídit domů nezvládnete, protože se motáte. Naštěstí jste tu s přítelem, který se o vás stará. Běží vám hlavou jak to zvládli ostatní? Proč jste neřekli ne? Mysleli jste si, že to třeba je olej a natře se to na čelo? Co ten náctiletý kluk na lekci? Tomu to také ten učitel dal? Na této lekci se už nikdy neukážete a možná je zaseto semínko nedůvěry a strachu, jakou lekci příště zvolit.

V posledních letech se rozmohl trend, kdy lidé hledají cestu uvědomění a sebepoznání skrze šamanské rituály, kde se užívají nejrůznější látky, které ovlivňují čisté přirozené vědomí. Jde např. o rostlinu Ayuhuascu, tabák, pití kakaa nebo pití výtažku z žáby. Pokud je to bráno vážně a ceremonie vede šaman, je to s přípravou a celistvý rituál je ošetřený energeticky a celkově v bezpečném prostředí pro člověka, který je s tím obeznámen a připraven, je jistě nádherný prožitek a každý si najde co hledá. Pokud to ale někdo dává lidem na večerní lekci jógy v pracovním týdnu jako kus rohlíku, je to přinejmenším nezodpovědné a vrchol nevědomosti a konzumu.

Ale patří tyto věci do jógy a do jógové praxe? V bleděmodrém je to Wine-Yoga - jóga s vínem, nebo s pivem, případně s kozama, ale to je spíš pro srandu. Dle mého názoru v žádném případě, a je třeba, aby to bylo řečeno jasně, především pro začínající, a ty, kteří se ještě nevyznají v nabídce jógy a teprve se orientují.

,,Jakékoliv látky měnící vědomí, drogy, alkohol i jiné silné byliny nepatří do lekcí jógy."

Cílem a cestou jógy je především propojení se se sebou, prohloubení cítění a poznání sebe sama. Jóga je dostatečně intenzivní a má mnoho silných nástrojů. Hovoříme zde např. o dechových metodách, asanové praxi a dalších meditačních technikách. Ty dokáží člověka dovést do vnitřních hlubin, a stavů ,,pozměněného", nebo spíše citlivějšího vědomí a projasněné mysli, kde více vidíte, slyšíte, vnímáte. Děje se to díky tomu, že člověk proniká dovnitř a prohlédne skrze vrstvy a nánosy rušivých emocí, negativních návyků a začne vidět věci tak jak jsou v prostotě a obyčejnosti. Je to čisté a přímé. Nic navíc. Zároveň to vyžaduje úsilí z vaší strany. Žádná zkratka, nic zadarmo.

Bohužel se stává, že někteří učitelé jógy tyto šamanské techniky přejímají a zapojují je do lekcí jógy. Proč? Z potřeby dělat lekce originální a odlišné? Z potřeby vlastního sebe-hledání skrze to, že druhým dávám omamné látky? Když trochu pohledáte, většina duchovních mistrů učí, že tyto látky vedou pouze k zacyklení v užívání, nikoliv k prozření a rozvoji.

Je smutné, že někdo považuje Jógu samotnou za obyčejnou a něco co nestačí, a přidává k tomu další konzumní zážitek. Už toto znamená, že dotyčný není ponořen v józe, potřebuje silnější stimul, aby vůbec něco cítil, a nevidí věci tak jak jsou. Možná ve skutečnosti nikdy nepraktikoval a nezažil to, co jóga přináší. Neví, že se ve skutečnosti vzdaluje sobě.

Kdo někdy cvičil déle nebo intenzivněji, moc dobře cítí a ví co praxe přináší. Tělo je silné, pružné, zklidní se pohyby, smysly čisté, vědomí a nervový systém jasné a klidné. Pokud do tohoto bdělého projasněného stavu dodáte vnější látku, je to jakobyste si bouchli palicí do hlavy, a spláchli veškerou vitální sílu, která přirozeně začala proudit.

Dalším aspektem je, že kdyby takový učitel nejen znal a navíc aplikoval základy jógy jako jsou yama a niyama, nemohl by přece dát lidem omamnou látku? Týká se to jak Ahimsy, nenásilí, tak šauči - čistoty vnější i vnitřní. V Budhismu nebo vipassaně se zase učíte o šíle, tedy silné vnitřní čistotě a morálních hodnotách, a jednou z nich je, že nedáváme do těla nic co tam nepatří právě proto, aby vědomí nebylo ničím ovlivněné a my vnímali skutečnost a to, co je.

Příběh v úvodu je reálný. Klientka šla, a řekla to na recepci jóga studia. Studio o tom nevědělo a ihned řešilo s lektorem. Kolik lidí to ale neřekne? Kolik lidí má nepříjemný a negativní zážitek z podobné lekce jógy? A nechá si to pro sebe, protože nechce nikomu udělat zle, nechce mít potíže?

Začátečník na cestě jógy, který musí vybírat z obrovského trhu možností netuší, že je zneužívána jeho důvěra, hazardováno s jeho tělesným i psychickým systémem, a že může i lektor ohrozit jeho zdraví, podobně jako je to se zraněními v józe. Také málokdo sdílí, že se zranil na lekci a lektor se to bohužel často nedozví.

Bylo by dobré, kdyby si lektoři jógy uvědomovali, co s lidmi na lekcích dělají a jak to může ovlivnit druhé. Bylo by dobré, aby ti, kteří mají jít vzorem studentům, nepodporovali podávání omamných látek na lekcích, a to ani mlčením a netečností. V tomto případě není na místě ani otřepaná fráze ,,každý má svou cestu".

Pokud máte podobnou zkušenost, sdílejte prosím s ostatními, aby neměli stejnou zkušenost a nezastavili se na cestě v možnostech, které jóga přináší.